PERJALANAN KINI DITERUSKAN



PERJALANAN KINI DITERUSKAN



Ingat tak tahun 2015 Februari aku cerita pasal Pengembaraanku bermula...? yup..walaupun pengembaraan tu dah lama pun bermula, tapi aku baru tulis, but seems like it still fresh at that time..

                Namun bila konvo je dari UMS, universiti Gah yang menyimpan seribu satu kenangan pahit manis, susah senang, suka duka, asam garam sebagai student pun berakhir...tak ade lagi dah akan dapat “classmate” yang betul2 akan jd classmate kau untuk beberapa tahun...tak de dah wei...yang dulu kita ada kawan sekelas yang sama-sama menempuh ranjau, pengalaman ade classmate yang kita ada dari la tadika, skolah rendah, skolah agama rakyat la, skolah agama la, naik ke sekolah menengah, pastu bertebaran, ada yang sambung sijil, diploma, stpm, stam,sampai la degree... yes.. smua tu ade classmate..

                But bila kau sambung Master, term “classmate” tu dah hilang... maybe pada yang certain master yang still ambil coursework akan ade lagi jumpe kawan sekelas...tp yang lain...sedih plak kan... menempuh perjalanan as a student without friends... yup, kita masih ada kawan yg maybe sambung skali, but is not the same... kau takkan rasa lagi suasan kelas, suasana hiruk pikuk kelas, suasana awkward dalam kelas, tgk member kau tidur dalam lecture, boo kawan sane, boo kawan sini..hahaha..

                But by time, we are getting adults and older, all this experience will never we face anymore.. maybe we will face “colleague”, rakan sekerja, but berbeza dari kehidupan kelas..rindu... the motivation is different now.. dulu kau bermotivasi nak masuk kelas, jumpa member, usya crush la, nak pengalaman ade dalam kelas dengan smua classmate, nak gelak tawa dalam kelas...skarang dah xdek weh...yang masa dulu bebudak jenis malas masuk kelas, memerap dalam bilik je, or time kelas ko pegi melancong and melencong, suruh mmber tnda tangan...rugi...ko dah xkan rasa pengalaman tu smua...



                Skarang kene cari motivated baru, kenapa aku nak study? For me, as social science students, as Anthropology and Sociology students, my aim is to add knowledge, knowledge that will never end.. Be a wise man... Jadi seseorang yang akan dirujuk dalam lapangan kau..pakar dalam bidang kau.. berilmu dalam bidang kau.. itulah motivasi dan target aku skarang.. jadi Seorang Pensyarah.. In sha Allah..Amin..

                Tapi perjalanan masih jauh...sangat2 jauh..aku tengok yang buat PhD pun masih terketar2 ketakutan dan anggap perjalanan diorg masih jauh..ni yg aku proposal utk Master pun xdek lagi.. haih..xpelah..step by step..xde orang lahir2 terus jadi pensyarah...smua bermula dengan langkah yang kecil.. Insha Allah..

                Master.. apa itu master? Kalau tengok cerita kung fu, mesti tau ape tu master kan? Hahaha... macam seseorang yang biasanya tua, berumur, veteran yang dah mengusai ilmu kungfu tu setinggi mungkin. Kan? Namun dari segi ilmiah nya Master/Master Degree atau Ijazah Sarjana ni adalah anugerah ilmiah/akademik degree kedua yang diberikan oleh universiti atau kolej selepas berjaya menghabiskan kajian atau pembelajaran bersifat Master(pakar, mengusai dan memahami) dalam sesuatu bidang yang spesifik secara profesional/akemdik/ilmiah.



                Wuuu..bunyi best..tapi nak buatnye..? hehehe.. aku sebagai seorang ANSOS memilih utk buat secara research atau kajian penyelidikkan di UMS kembali..dah daftar..skarang masih blur..belum jumpa supervisor lagi..Hope everthing akan berjalan baik dan lancar..nanti aku cerita pulak idea2 utk tajuk kajian aku..stay tuned..


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment