SUB-BUDAYA : PEMINAT BOLA SEPAK > ULTRAS > HOOLIGANS
PEMBUKA KATA
Artikel kali ini dimana saya cuba menerangkan perubahan tahap peminat
bola sepak dari minat biasa, kepada peminat fanatik, kepada penyokong Ultras
sehingga kepada Hooligans. Walaupun secara kasarnya dilihat semua ini hanyalah
berkaitan hobi, namun jika diamati, tingkah laku dan gelagat, bahasa, cara
fikir dan ideologi para peminat ini akhirnya membentuk sebuah budaya atau
sub-budaya yang kukuh dan memberi kesan mendalam kepada masyarakat dan arena
sukan khususnya Bola Sepak.
Artikel ini diinspirasikan dari kejayaan Kedah sebagai Juara Piala
Malaysia baru-baru ini, Kebangkitan Bola Sepak Johor, lagu “Kedah Serata-Rata”,
serta perbincangan dengan seorang sahabat yang merupakan peminat bola sepak.
Saya sendiri tidak begitu fanatik terhadap sukan ini, namun melihat penyokong
dan perkembangan bola sepak serta kronologinya, saya berminat untuk melihat
sejauh mana sukan bertaraf dunia ini memberi impak seterusnya membentuk
sub-budaya di seluruh dunia.
PEMINAT BOLA SEPAK
Bola sepak merupakan satu sukan yang dikatakan digemari seluruh dunia. Dikatakan
hampir setiap negara mempunyai pasukan dan kelab bola sepak mereka tersendiri. Minat
terhadap bola sepak melahirkan ramai peminat. Ada yang meminati secara biasa,
ada pula yang minat secara mendalam dan fanatik, sanggup berhabis wang, masa
dan tenaga untuk melibatkan diri dalam Football Fans dari menghafal nama pemain dan kedudukannya,
mengumpul poster dan banner bola sepak, membeli tiket untuk menyaksikan
perlawasan bola sepak sehingga lah membentuk kelab-kelab peminat bola sepak.
ULTRAS
Ultras pula merupakan Kumpulan Peminat Bola Sepak yang fanatik.
Kebiasaannya mereka membentuk kumpulan atau kelab tersendiri dengan keahlian
dan organisasi yang lebih tersusun dan teratur. Namun, tidak seperti peminat
Bola Sepak yang biasa, Ultras dikatakan lebih cenderung untuk bersifat agak
ganas namun kebiasaannya masih terkawal tidak seperti Hooligans. Beberapa ciri
dan sifat yang biasa dilihat bagi ahli kumpulan ultras merangkumi penggunaan
suar, sokongan suara, lagu dan laungan lantang dalam kumpulan yang besar,
penggunaan alat bunyi yang lantang seperti drum dan gong dan memaparkan banner
dan bendera di stadium bola sepak, dimana semua ini adalah untuk mewujudkan
suasana yang menggalakkan pasukan mereka sendiri dan mengugut pemain lawan dan
penyokong mereka. Ia umpama penentangan secara psikologi dan cuba menjatuhkan
moral pihak lawan.
Antara ciri lain Ultras ialah kumpulan Ultras biasanya tertumpu kepada
satu kumpulan teras pengasas atau pemimpin (yang biasanya memegang kawalan
eksekutif), dimana kumpulan kecil yang lebih kecil disusun mengikut lokasi,
persahabatan, pendirian politik, ideologi dan lain-lain. Ultras menggunakan
pelbagai gaya dan saiz kain rentang dan bendera yang mengandungi nama dan
simbol kumpulan mereka dengan cara yang kreatif. Beberapa kumpulan Ultras
menjual barangan mereka sendiri untuk mengumpul dana untuk menjalankan aktiviti
atau membeli barang-barang keperluan seperti banner dan bendera. Ahli kumpulan
Ultras bilangannya boleh bermula beberapa peminat sehingga beratus-ratus atau
beribu-ribu jumlah ahli. Kumpulan Ultras yang besar sering mendominasi
sebahagian besar stadium. Kumpulan Ultras yang besar kebiasaanya mempunyai
wakil yang diminta untuk berhubung dengan pemilik kelab bola sepak atau pemilik
stadium, kebanyakannya mengenai tiket, peruntukan kerusi dan kemudahan tempat
simpanan. Beberapa kelab menyediakan tiket murah untuk beberapa kumpulan
Ultras, bilik simpanan untuk bendera dan kain rentang dan akses awal ke stadium
sebelum perlawanan untuk memasang banner dan sebagainya. Hubungan ini
kadangkala dikritik apabila kumpulan Ultras menyalahgunakan kuasa mereka.
Kumpulan Ultras juga boleh bertindak ganas, namun tidak seperti Hooligans,
fokus utama Ultras adalah untuk menyokong pasukan mereka sendiri, manakala
Hooligans pula mempunyai matlamat untuk bergaduh dengan Hooligans dari kelab
lain, fokus utama ultras umumnya untuk menyokong pasukan mereka sendiri. Ultras
lebih mudah dilihat apabila mereka bergerak beramai-ramai, mereka dengan
bangganya memaparkan bendera, pakaian dan warna kelab mereka.
Tindakan melampau beberapa kumpulan Ultras kadangkala dikaitkan dengan
pengaruh ideologi, sub-budaya, politik, perangsaka dan prejudis kaum, semangat
nasionalis dan ada juga bersifat anti-fasis. Beberapa dekad akhir ini,
kebanyakkan budaya Ultras mula tidak ditonjolkan dalam mempromosikan sukan
terutamanya bola sepak kerana dikatakan pengaruh negatif yang dibawa oleh Ultras.
Perkataan ‘ultras’ dikatakan wujud dari perkataan ‘oltre’ yang
bermaksud ‘beyond’ atau melampaui batasan. Ini kerana Ultras ditekankan untuk setapak lebih dari orang lain.
Beberapa ciri Ultras lain ialah : -
Curva
Curva dan ultras adalah signifikan. Curva
dalam bahasa itali atau ‘curve’ dengan kata lainnya adalah lengkongan di dalam
stadium. Seseorang ultras hendaklah menumpukan taat setianya pada curva.
Seperti mana A.S Roma di Stadium Olimpico
memilih Curva Sud dan Milan di Curva Nord, Stadium San Siro. Ultras
memilih untuk setia dengan curva adalah berdasarkan beberapa faktor antaranya
adalah dari segi sejarah yang dikhabarkan bahawa curva adalah tempat yang
diberi kepada golongan yang tidak berkemampuan untuk membeli tiket bagi tempat
duduk yang mahal dalam stadium, kebiasaanya diletakkan di belakang gol. Zaman
berganti zaman, curva menjadi lokasi wajib bagi setiap ultras menjadikannya
sebagai markas mereka bersorak dan berdiri 90 minit. Kebiasaanya, di curva lah aksi-aksi menarik
di pertontonkan sebagai tanda sokongan misalnya dalam pembakaran suar,
pertunjukkan tifo dan paparan koreografi.
Corteo
Perarakan ultras beramai-ramai dengan
bendera, banner dan chants dikenali sebagai corteo. Sambil berarak, ultras akan menyanyikan pelbagai
lagu semangat mengiringi corteo mereka. Lazimnya corteo dimulakan sekumpulan
kecil dan diikuti orang ramai menjadi perarakan besar. Corteo adalah penting
dalam menunjukkan kegerunan kepada pihak lawan. Ia dapat menjadi senjata yang
boleh melemahkan semangat pihak lawan disaat menyaksikan segerombolan tentera
yang mereka perlu hadapi.
Tifo
Tifo berasal dari perkataan itali,
merupakan salah satu elemen penting dalam ultras. Ia adalah satu paparan
koreografi yang membentuk imej dan tulisan. Tifo dilakukan dalam skala yang
ramai dan disiplin yang mantap diperlukan dalam membentuk koreografi paparan
tersebut. Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti plastik, kertas yang
membentuk paparan, bendera dan banner yang besar, paper rolls dan sebagainya
bergantung kepada kreativiti penyokong.
Capo
Ketua yang memimpin sesuatu krew atau
tentera digelar Capo yang berasal dari perkataan itali. Disiplin seseorang
ultras turut mewajibkan crew ultras untuk mengikut setiap arahan yang diberikan
oleh capo. Ini bagi memastikan keseragaman dan setiap choreo yang mahu
dilakukan dapat dilakukan dengan jayanya. Crew adalah dilarang sama sekali
berdiri di tempat capo iaitu di bahagian bawah sekali bagi mengelakkan
kesesakan yang akan mengakibatkan arahan tidak sampai dengan lancarnya.
Seseorang capo harus bersifat tegas kerana capo adalah dipandang tinggi dalam ultras
kerana nadi kelancaran sesuatu perjalanan bergantung kepada capo.
Flares dan bom asap
Ultras tanpa suar (flares) adalah sesuatu
yang tidak seimbang ibarat pantai yang tidak berombak. Disiplin dalam
pembakaran flares adalah suatu yang seni. Ramai orang yang menyalah anggap
bahawa ultras yang membakar adalah samseng bolasepak. Penulis percaya
penggunaan flares dikalangan ultras adalah berdisiplin dan terkawal. Seseorang
ultras bijak yang membakar flares akan memadamkan sendiri flares yang dibakar
dan tidak dibaling ke padang kerana ia boleh menggangu perlawanan. Memegang
flares dan membakar bom asap adalah sesuatu penghormatan dari ultras kepada
pasukan di samping menimbulkan rasa gerun kepada pihak lawan. Kontroversi
mengenai pembakaran flares dan bom asap haruslah diredakan memandangkan
disiplin ultras dalam mengendalikan instrument tersebut adalah terkawal.
Ultras Malaysia dengan Flares
Freddie Marciano dalam artikelnya menafsirkan bahawa seseorang ultras
itu tidak boleh dilihat dengan pakaian (dress code). Lazimnya seseorang ultras
dikenali dengan hooded, scard/mafla yang menutupi mukanya, dan tidak mengikuti
trend berpakaian seseorang peminat bolasepak. Baju yang dipakai juga tidak
mempunyai logo kelab. Hanya kawan baik akan mengenal seseorang ultras dan
Ultras itu bukan satu trend tetapi jiwa, fenomena dan budaya.
Berikut merupakan beberapa teras dalam Ultras : -
1) Tidak berhenti menyanyi atau chanting semasa perlawanan, tidak kira
keputusannya.
2) Tidak duduk semasa perlawanan.
3) Hadir sebanyak mungkin perlawanan (Home & away), tidak mengira
kos dan jarak.
4) kesetiaan kepada lokasi ultras. (curva)
Perbezaan Ultras dan Hooligans.
Hooliganism lebih kepada pergaduhan antara kelab. Berbeza dengan Ultras
walaupun kadangkala boleh menjadi ganas, kebanyakan perlawanan berlansung tanpa
insiden pergaduhan. Ultras adalah seni. Seni flares, Tifo dan choreo. Seseorang
ultras tidak akan menyerang, namun jika diserang pertahankan diri adalah
menjadi keutamaan. “Ultras never leave man behind; this is brotherhood, blood
in blood out”
Sejarah permulaan Ultras masih lagi dipertikaikan kerana hampir setiap
kumpulan menganggap kumpulan mereka sebagai pemula Ultras. Walaubagaimanapun,
kewujudan pemula Ultras dikatakan bermula dari Brazil pada tahun 1939 oleh kumpulan Organizada Torcida dan
kemudiannya kumpulan Hajduk Split pula membentuk Torcida Split pada 28 Oktober
1950. Mereka dianggap kumpulan Ultras tertua yang menyebarkan kebudayaan Ultras
ke Eropah.
Di Eropah pula, dikatakan Ultras pertama bermula di Itali dengan
pembentukkan beberapa kumpulan kumpulan
Fedelissimi Granata of Torino pada Tahun 1951. Penyebaran dan pembangunan
budaya dan pembawakan ciri-ciri Ultras berterusan dengan pembentukan Fossa dei
Leoni dan Boys San. Nitizen sering menganggap Itali sebagai pemula kumpulan
ultras di Eropah. Istilah Ultras pertama kali digunakan sebagai nama pada tahun
1969 apabila penyokong Sampdoria, Itali, membentuk Ultras Tito Cucchiaroni dan
peminat Torino juga dari Itali membentuk Ultras Granata.
Pergerakan Ultras tersebar di Eropah pada tahun 1980-an, 1990-an dan
2000-an, bermula dengan negara-negara terdekat dengan Itali. Kesannya ke atas
budaya bola sepak negara-negara yang terlibat sangat mendalam. Ultras dianggap
sebagai satu tahap organisasi yang tersusun di kalangan peminat atau tradisi
sokongan terhadap pasukan yang diminati. Jerman, Belgium dan Belanda merupakan
tiga negara yang mana kebudayaan bola sepak telah dipengaruhi oleh bola sepak
British pada masa lalu, mengalami perubahan yang ketara dengan pengaruh Ultras.
Kebudayaan bola sepak Inggeris adalah contoh yang utama yang mana banyak
dipengaruhi oleh pergerakan Ultras.
Ultras Malaya
Budaya Ultras masih lagi baru di Malaysia walaupun sudah dimulakan
dengan Ultras Malaya sejak tahun 2007 lagi. Namun dek kesedaran anak muda dalam
memperjuangkan hak membangunkan sukan bola sepak di Malaysia, Ultras di setiap
negeri terbit bagai cendawan selepas hujan mengikuti langkah murni Ultrasel
(Selangor), Ultras Kedah dan SilverStateUltras (SSU Perak). Persembahan
cemerlang Ultras Malaya pada perlawanan Piala AFF Suzuki 2010 mendorong
kemunculan Ultras No9ori (Negeri Sembilan), Ultras Kelantan-The Red Mania dan Gate
H Boys (Kelantan), Brigate Gialloblu-BGB Perlis (Perlis), North Borneo Ultras
(Sabah), GB-13 (Sarawak), Ultras Tranung
(Terengganu), Southern Troop Ultras (Johor), Ultras Taming Sari (Melaka), Elephant
Army (Pahang), Ultras Panther (Pulau Pinang), Kuala Lumpur Ultras - CityBoys (Kuala Lumpur)
dan Ultras Kedah ( Kedah) untuk memeriahkan lagi fenomena Ultras di Malaysia.
Semoga kehadiran jiwa-jiwa ini dapat mengembalikan kegemilangan Liga Malaysia.
ULTRAS setiap negeri di Malaysia
ULTRAS MALAYA
HOOLIGANS
Dikenali sebagai Football Hooligans atau Hooligans, perkataan tersebut
merujuk kepada Penyokong Samseng Bola sepak yang terlalu fanatik dan tidak
terkawal, ganas, dan perosak dan selalu terlibat dengan pertengkaran atau
pergaduhan, vandalisme dan ugutan. Juga dikenali sebagai Football Firms, slang
British untuk kumpulan penjenayah, diwujudkan bagi merendahkan moralisasi
kumpulan lawan serta mencederakan secara fizikal penyokong pasukan lain. Istilah
atau kata-kata lain yang biasa digunakan berkaitan dengan Hooligans termasuklah
"army", "boys", "casuals", dan "crew".
Hooligans pada dasarnya merupakan samseng dan peminat fanatik yang agak
kasar yang bersedia bertindak diluar batasan sehingga menyebabkan kecederaan
mahupun kematian. Musuh dan sasaran mereka, kumpulan Hooligans dari kelab musuh
pasukan bola sepak mereka, pemain bola dan pegawai serta jurulatih pasukan
lawan, polis ant-rusuhan yang biasanya menjaga stadium, pengadil perlawanan,
peminat pasukan pihak lawan dan kadang-kala orang awam termasuklah pihak media.
Salah seorang Hooligans
Sesetengah Kelab Pasukan Bola dikatakan telah menjadi musuh ketat atau
musuh tradisi memperlihatkan Hooligans dari kumpulan masing-masing (juga
dipanggil Local Derbies) berperang antara satu dengan yang lain. Seperti yang
dinyatakan sebelum ini Hooligans yang mempunyai matlamat untuk berlawan dengan Hooligans
dari kelab lain, berbeza dengan fokus utama Ultras yang umumnya untuk menyokong
pasukan mereka sendiri.
Hooligans yang mempunyai masa dan wang mengikuti perlawanan di tempat
lawan dan melibatkan diri dalam pergaduhan menentang Hooligans daripada pasukan
tuan rumah. Mereka juga terlibat dalam kekacauan yang melibatkan orang awam.
Walaupun sebenarnya kehadiran Hoolignas tidak pernah diiktiraf oleh mana-mana
kelab dan pasukan Bola Sepak, namun mereka tetap wujud sebagai benteng pertama
dalam penentangan underground dalam kalangan peminat bola sepak.
Konflik, amukan, pergaduhan dan demonstrasi boleh berlaku sebelum,
semasa atau selepas perlawanan. lokasi yang agak jauh dari stadium biasanya
menjadi pilihan untuk mengelakkan ditangkap oleh polis, tetapi konflik juga
boleh meletus secara spontan di dalam stadium atau di jalan-jalan di
sekitarnya. Apabila konflik dan pergaduhan berlaku, tingkap kedai boleh
dihancurkan, tong sampah dibakar, dan sesetengah kes kereta polis boleh
terbalik dan dibakar.
Dalam kes-kes yang lebih dasyat, ahli Hooligans, polis,
dan penonton terbunuh dalam persengketaan ini. Polis rusuhan berperisai akan
campur tangan dengan menggunakan gas pemedih mata, anjing polis, kereta perisai
dan meriam air bagi mengekang demonstrasi dan amukan Hooligans. Beberapa istilah
yang berkaitan dengan keganasan Hooligans seperti "aggro" (singkatan
daripada "aggravation" atau "gangguan") dan
"bovver" (sebutan slang daripada "bother" atau
"mengganggu", iaitu masalah). Untuk "run" adalah amaran
kepada pasukan Hooligans musuh untuk membuat mereka larikan diri atau berundur.
Antara behaviour negatif Hooligans termasuklah, mengejek, meludah, pertempuran
atau bergaduh tanpa senjata, membaling objek ke padang, mencederakan pemain dan
pegawai atau sebagai tanda penghinaan, membaling objek ke arah penyokong lawan,
termasuk batu-batu, bata, suar dan bom api, bergaduh dengan senjata termasuk kayu
pemukul, botol kaca, batu, besi cerucuk, pisau, parang, buku lima besi dan
senjata api. Selain itu, mereka juga bersifat vandalisme seperti meruntuhkan pagar
dan dinding stadium, membakar kerusi dan lain-lain.
Seperti Ultras, sejarah permulaan tingkah laku Hooligans dikalangan
peminat bola sepak dunia masih lagi samar-samar. Namun dikatakan fenomena ini
sudah boleh dikesan pada abad ke-14 di England. Pada 1314, King Edward II mengharamkan
bola sepak (kerana isu sukan bola sepak dikatakan membawa kepada keganasan dan
pergaduhan) kerana beliau percaya pergaduhan ini mungkin membawa kepada
pergolakan sosial. University of Liverpool dalam kajian Academic Paper, ada
meneliti tentang "pencerobohan padang" sebagai kejadian yang biasa
berlaku semasa tahun 1880-an dalam sejarah bola sepak Inggeris.
Contoh-contoh awal yang merekodkan tentang budaya Hooligans dalam bola
sepak moden dikatakan berlaku semasa tahun 1880-an di England, dimana para
penyokong akan menakut-nakutkan kawasan kejiranan musuh, di samping menyerang
pengadil dan menentang penyokong dan pemain pihak lawan. Pada tahun 1885,
selepas Preston North End menewaskan Aston Villa 5-0 dalam perlawanan
persahabatan, kedua-dua pasukan penyokong saling melontar dengan batu,
menyerang dengan kayu, menumbuk, menendang dan meludah pihak lawan.
Seorang pemain Preston dipukul dengan kuat sehingga dia tidak sedarkan
diri dan akhbar pada waktu itu menyifatkan peminat-pminat fanatik tersebut
sebagai sebagai "howling roughs" atau Laungan Kekasasaran. Pada tahun
berikutnya, peminat Preston membalas dendam dengan bertempur dengan peminat
Park Queen di stesen-kereta api dan ini antara kes awal isu Hooligans di luar
perlawanan bola sepak. Pada tahun 1905, lanjutan dari keganasan dari kes
sebelum ini, beberapa peminat Preston mula terlihat lebih bersifat Hooligans
dengan mengganggu seorang wanita berusia 70 tahun , mabuk dan berperangai gila
dalam perlawanan menentang Blackburn Rovers.
Walaupun kejadian keganasan dan kekacauan peminat bola sepak telah
menjadi sebahagian dari sejarah persatuan bola sepak sejak sekian lamanya, namun
fenomena ini hanya mula mendapat perhatian media sekitar tahun 1950-an kerana
kemunculan semula keganasan dalam bola sepak di Amerika Latin. Dalam tahun
1955-1956 pada musim bola sepak Inggeris, peminat Liverpool dan Everton terlibat
dalam beberapa kejadian keganasan dan kekacauan sehingga tahun 1960-an
dilaporkan bahawa purata 25 insiden samseng telah dilaporkan setiap tahun di
England. Label "Football Hooligans" buat pertama kalinya mula muncul
dalam media Inggeris pada pertengahan 1960-an, yang membawa kepada peningkatan
minat media untuk menggunakan istilah tersebut dalam laporan mereka yang mana
membawa kepada 'moral panic' dimana media membesar-besarkan situasi sebenar.
Hooligans akhirnya dianggap sebagai kumpulan yang kurang berminat untuk
menonton perlawanan bola sepak dan lebih kepada ingin membuat kekacauan dan
huru-hara di stadium. Mereka sering terlibat merisikokan diri mereka untuk
ditangkap sebelum perlawanan, sehingga tidak dibenarkan memasuki stadium, dibuang
keluar dari stadium semasa perlawanan atau diharamkan daripada menghadiri
perlawanan akan datang.
Hooligans sering dilihat bergaul sesama mereka sahaja, berkumpul di
sesuatu sudut di stadium (dipanggil End England) atau meletakkan nama kumpulan
mereka di sesuatu sudut stadium sebagai tanda kawasan mereka. Di United
Kingdom, pada era 1960-an dan awal 1970-an Hooligans dikaitkan dengan sub-budayaan
Skinhead. Kemudian, cabang sub-budaya Casual pula mengambil alih Sub-Budaya
Hooligans di Britain namun Sub-Budaya Skinhead sebagai sebahagian dari
Hooligans masih wujud sehingga ke hari ini. Tidak seperti Fesyen Skinhead yang memakai pakaian working class, yang mudah
dikenal pasti oleh polis, Hooligans Casual mula memakai pakaian berjenama sukan
yang mahal dan kurang menonjol dan tidak dipantau sebagai Hooligans seperti
Stone Island, Prada, Burberry, CP Syarikat , Sergio Tacchini dan Adidas.
Kebudayaan Hooligans berkembang sehingga ke hari ini di seluruh dunia
termasuklah di Malaysia. Di Malaysia, hooligan suatu ketika dulu sering sinonim
dengan pasukan Kelantan sehingga menyebabkan banyak pasukan pelawat bimbang
bermain di Stadium Sultan Muhammad IV di Kota Bharu tidak kira sama ada lawan
itu kalah, seri apatah lagi jika menang. Khabarnya polis Unit Simpanan
Persekutuan (FRU) waktu itu tidak tidur lena jika ada perlawanan di stadium
tersebut keesokan hari bukan setakat mengawal nyawa pemain pelawat malah
melindungi penyokong pasukan lawan agar dapat keluar dengan selamat.
Tidak ketinggalan peminat tegar pasukan Sarawak yang pasti mencetuskan
hura-hara di dalam stadium dengan pembakaran suar api selain melempar objek
kecil seperti botol air mineral namun itu kisah lama sebelum era digital
internet dan laman sosial maya wujud.
Akhir-akhir ini tumpuan media lebih ke arah kelab berprestij JDT yang
terkenal dengan barisan pemain bertaraf bintang selain beberapa titah
kontroversi Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim sejak menerajui
pasukan yang asalnya dulu Johor FC. Berbanding Johor selaku pasukan rasmi
negeri, JDT lebih digeruni pasukan lawan bukan kerana permainan mantap
pemain-pemainnya, tetapi sikap fanatik kumpulan penyokong yang sering
mencetuskan provokasi sebelum, semasa bahkan selepas perlawanan tamat.
Dikenali sebagai Inter Johor Firms (IJF), peminat tanah air mengenali
kelibat penyokong terbabit yang menutup separuh muka atau wajah topeng macam si
adiwira Zorro selain berpakaian gelap dan aktif bersorak kuat tanpa henti
sepanjang 90 minit perlawanan.
Kemuncak hooligan di Malaysia pastinya merujuk perlawanan pertama Piala
AFF Suzuki antara skuad Harimau Malaya bertemu Vietnam di Shah Alam, yang
mencemarkan imej negara ketika berbaki tiga minggu akhir kempen Tahun Melawat
Malaysia 2014.
Hooligans Malaysia membantai Penyokong Bola Sepak Vietnam pada perlawanan
pertama Piala AFF Suzuki antara skuad Harimau Malaya bertemu Vietnam di Shah
Alam 2014
RUMUSAN
Walaupun bola sepak bermula dari minat dan hobi, tidak mustahil ianya
mampu berkembang menjadi sub-budaya dan menjadi salah satu isu dunia sukan. Sama
ada peminat biasa, Ultras mahupun Hooligans, asasnya kesemua ini bermula dari
minat yang mendalam terhadap sukan Bola Sepak. Jika terdapat kesalahan, tegurlah,
kerana saya tidak begitu arif tentang peminat bola sepak ini. Sambil menaip
artikel ini, sambil mendengar Lagu ‘Kedah Serata-Rata’ yang membangkitkan
semangat untuk terus menulis bagi menyebarkan ilmu ini dikalangan peminat bola
sepak dan seluruh masyarakat. Majulah Bola Sepak Malaysia.
KREDIT
http://ultrasnogori.blogspot.my/2011/02/ultras-fenomena-dan-budaya.html
http://penyokongliar.blogspot.my/2015/05/senarai-ultras-di-malaysia.html
http://www.mynewshub.cc/terkini/hooligan-700-tahun-mungkin-berakhir-di-malaysia/
0 comments:
Post a Comment